FANDOM

Parta-agama
Partis..
Parta-agama

Pituus (cm)

40-60

Paino (kg)

Ravinto

Selkärangattomat kasvikset

Elinaika (a)

Sairastumisalttius

Päivä-/Yöeläin

Lisääntyminen

Vaara (ihmiselle)

Parta-agama (Pogona vitticeps) on lisko.

Ulkonäkö ja kokoMuokkaa

Makaava partis

Parta-agama lepäämässä

Vihainen partis

Suuttunut/Puolustautuva parta-agama

Parta-agama kasvaa jopa 40–60 cm:n pituiseksi (yleensä max. 50 cm.) ja se on hyvin voimakasrakenteinen. Parta-agamasta on jalostettu lukuisia eri värimuotoja. Parta-agaman tunnistaa helposti sen piikikkäästä ”parrasta”, josta lisko on saanut myös nimensä. Liskon piikit näyttävät teräviltä, mutta kun niitä koskettaa, ne tuntuvat yllättävän pehmeiltä. Kaksi parta-agamalajia on sileäposkisia.

ElinympäristöMuokkaa

Parta-agama on kotoisin Australian itä- ja keskiosista.

Luonnossa laji elää lähinnä aroilla ja puoliaavikoilla, joten terraarion tulee olla kuiva. Terraarion pitäisi olla vähintään 150×50×50 cm, ja siellä tulisi olla kiipeilypuita. Siellä ei tarvitse olla kasveja, ellei itse niin halua. Mahdollisia kasveja valitessa tulee ottaa huomioon, että parta-agamat eivät ole turhan nirsoja ruokansa suhteen ja koristekasvi saattaakin pian päätyä nälkäisen liskon kitaan.

Ruoka ja käyttäytyminenMuokkaa

Parta-agama syö pieniä selkärangattomia eliöitä ja kasviksia. Vihollisen kohdatessaan parta-agamat paljastavat usein suuren kitansa ja pienet, mutta terävät, hampaansa sekä pullistaa piikkisuomujen peittämän kurkkupussinsa. Monet pedot jättävät tällaisen hirvityksen rauhaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki