FANDOM

B-Luokka

Kesyrotta
Blackhooded
Black Hooded

Pituus (cm)

Paino (kg)

Naaras 300-600 g, uros 500-900 g

Ravinto

Kaikkiruokainen

Elinaika (a)

1,5-3 vuotta

Sairastumisalttius

Luonne

Seurallinen

Päivä-/Yöeläin

Lisääntyminen

Vaara (ihmiselle)

Tuntematon

Heimo

Tuntematon

Kesyrotta on lemmikkieläimenä pidettävä jyrsijä. Kesyrotat elävät 1 ja puolesta vuodesta kolmeen vuoteen. Niitä on erivärisiä. Monien ihmisten ennakkoluuloista poiketen kesyrotat ovat seurallisia ja mukavia lemmikkejä. Kesyrotat viihtyvät ihmisen seurassa, mutta tarvitsevat silti samaa sukupuolta olevia lajitovereita.

RavintoMuokkaa

Kesyrotalle pitäisi syöttää terveellistä ruokaa, vaikka se onkin kaikkiruokainen. Siemenseos on kesyrotan perusruoka. Sitä on hyvä olla tarjolla kupissa koko ajan, vaikka yksi desi rottaa kohti on suositeltavaa. Rotan tulisi saada myös tuoretta ruokaa muutamia kertoja viikossa. Tuoreruuan perustana toimivat erilaiset vihannekset, juurekset ja hedelmät. Lisäksi rotille voi antaa silloin tällöin riisiä, makaronia tai vaikka puuroa keitettynä, sekä lihaa, kalaa, kanaa, munia tai maitotuotteita. Mausteet, sekä ylimääräinen rasva, sokeri ja suola eivät kuulu rottien ruokaan. Rotan hampaille tekee hyvää, kun se saa jotain nakerreltavaa, esim. leipää.

HoitaminenMuokkaa

Ennen kuin kesyrottia ostaa, pitäisi olla valmiina jo sopiva häkki niiden kodiksi. Kesyrotan häkin täytyisi sisältää syömäkupin, juomapullon, pienen kopin ja halutessasi voit väsätä rotalle riippukeinun. Rotta on seurallinen eläin, ja että rotta ei olisi yksinäinen, sillä pitää olla ainakin yksi saman sukupuolen lajitoveri. Rotat pitävät myös siitä, jos ne ottaa syliin ja rapsuttaa niitä korvan takaa.

GalleriaMuokkaa

LähteetMuokkaa

Eläimet

Nisäkkäät:
Susi (Koira) - Tiikeri (Kissa) - Karhu - Fretti - Pandakarhu - Hamsteri (Venäjänkääpiöhamsteri) - Vesinokkaeläin - Koala - Virtahepo - Kettu - Saukko - Kani - Kesyrotta - Murmeli - Sinivalas

Matelijat:
Parta-agama -- Kilpikonna -- Vaskitsa -- Sisilisko

Linnut:
Keisaripingviini - Kuningaspingviini - Kalliotöyhtöpingviini - Kultatöyhtöpingviini - Snaressaartenpingviini - Macquarienpingviini - Pystytöyhtöpingviini - Vuonopingviini - Pohjoisenkalliotöyhtöpingviini

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki