FANDOM

B-Luokka.png

Fretti
Fretti.jpg
Fretti

Pituus (cm)

33-40 (40-50)

Paino (kg)

0,5-2,7

Ravinto

Liha

Elinaika (a)

7-10

Sairastumisalttius

Hyvin altis

Luonne

Seurallinen

Päivä-/Yöeläin

Yöeläin (Päiväeläin)

Lisääntyminen

Ympäri vuoden, 6-15kpl

Vaara (ihmiselle)

Tuntematon

Heimo

Näätäeläimet

Fretti (Mustela putorius furo) on hilleristä kesytetty näätäeläin. Se on sukua muun muassa kärpälle, näädälle ja minkille. Alun perin frettejä kesytettiin Etelä- ja Keski-Euroopassa kanien metsästykseen, mutta nykyään se on myös suosittu lemmikkieläin. Jalostuksen myötä sen riistavietti on lähes kadonnut.

Koko ja ulkonäkö Muokkaa

Fretti-urokset ovat yleensä naaraita hieman suurempia, ja uroksen pää ja vartalo ovat selvästi leveämpiä. Ilman häntää naaraan pituus on noin 33–35 cm ja uroksen yleensä 38–40 cm. Häntä on noin 7–10 cm pitkä.

Tyypillinen naarasfretti painaa noin 0,5–1,2 kg. Kastroidut urokset ovat normaalisti 0,9–1,6 kg, mutta leikkaamattomat urokset voivat painaa jopa 1,8–2,7 kg tai enemmän.

Elinkaari Muokkaa

Fretit elävät keskimäärin 7–10-vuotiaiksi ja joidenkin frettien tiedetään eläneen jopa 13-vuotiaiksi. Fretti kehittyy täysikasvuiseksi noin vuodessa, ja sukukypsiä ne ovat puolivuotiaina. Keski-ikäisiksi frettejä voidaan alkaa kutsua 4–5 vuoden iässä. Vanhoina, eli 6–10 vuoden iässä, ne alkavat laihtua, hidastaa vauhtiaan ja altistuvat heikentäville sairauksille.

Haju Muokkaa

Fretin anaalirauhaset ovat täynnä pahanhajuista nestettä, jota eläin pystyy halutessaan levittämään. Näin saattaa tapahtua kun fretti on innoissaan, hermostunut, kiihtynyt, peloissaan tai vihainen. Fretin haju on kuitenkin tilapäistä ja haihtuu noin minuutissa. Hyvin hoidettu fretti tuoksuu hieman hunajalta, eikä lemmikkifretin haju ole koiran hajua pahempi. Voisi jopa sanoa, että fretit haisevat vähemmän kuin koirat. Urosfrettien haju katoaa miltei kokonaan kastroinnin eli leikkauksen jälkeen. Fretin haju tarttuu yleensä käsiin frettiä koskettaessa. Ominaistuoksun lisäksi fretin oleskeluhuoneessa hajua aiheuttaa kissanhiekkalaatikko puhdistusten välillä.

Fretit ovat allergisoivia siinä missä muutkin eläimet. Toinen yksilö voi aiheuttaa oireita vähemmän kuin toinen: jonkun yksilön kanssa voi pärjätä vuosikausia oireitta. Koska fretille voi olla allerginen ilman muita eläinallergioita, on suositeltavaa tarkastaa oma herkkyys ennen oman fretin hankintaa, jotta mahdolliset oireet ilmenisivät.

Terveys Muokkaa

Fretit ovat alttiita monille vakaville sairauksille ja syöpätaudeille. Tämä johtuu lähinnä niiden pienuudesta sekä nopeasta aineenvaihdunnasta. Pienen koon vuoksi nestevajaus ja vastaavat elimistön tasapainon häiriöt voivat koitua herkästi fretin kohtaloksi. Jos fretti selviää yli viisivuotiaaksi, sairastumisen todennäköisyys on pieni.

Fretti lisääntyy melko helposti vankeudessa ja lemmikkioloissa ympäri vuoden. Pikkurillin kokoisia, karvattomia poikasia syntyy 6-15, mutta yleensä ainakin yksi poikasista menehtyy emonmaidon riittämättömyyden takia. Joskus emo saattaa myös itse surmata poikasia. 5-8 poikasen poikueissa poikaskuolleisuus on vähäisempää kuin yli 10 poikasen pesueissa. Fretinpoikanen luovutetaan 7-10 viikon iässä. Poikasen sosiaalistumisen kannalta useimmat fretinpoikaset luovutetaan vasta yhdeksän viikon iässä. Fretti lemmikkinä

Arviolta Suomessa on 1000–1500 yksilöä. Yhdysvalloissa fretin pitäminen on sallittu kaikissa osavaltiossa paitsi Kaliforniassa sekä Havaijilla.

Käyttäytyminen Muokkaa

Fretti on luonteeltaan hyvin utelias, vilkas ja seurallinen. Se nukkuu vuorokaudessa 16–18 tuntia, ja on vilkkaimmillaan aamulla ja illalla. Hereillä ollessaan fretti tutkii ympäristöään, ja toisin kuin yksinäisyyteen vetäytyvät hillerit, fretit vaativat ihmisten tai toisten frettien seuraa. Fretit saadaan opetettua hyvin sisäsiistiksi, jolloin ne voivat käyttää kissoille tarkoitettua hiekkalaatikkoa.

Koulutus Muokkaa

Mikäli fretistä halutaan saada kesy on sen lajille tyypilliseen käyttäytymiseen paneudutava huolellisesti. Fretti ei sovi lapsen lemmikiksi. Jos fretin hankkii lapselle, täytyy vanhempien olla valmiita myös frettiä hoitamaan ja kouluttamaan. Kouluttaminen on vaikeampaa kuin kissan tai koiran kouluttaminen ja vie enemmän aikaa. Kaikkialla maailmassa lemmikkifretin jalostukseen käytetään kesyjä frettejä, villihillereitä, tarhahillereitä sekä näiden yhdistelmiä. Suomessakin myytävistä freteistä löytyy paljon tarhahilleritaustaisia sekä villihilleritaustaisia yksilöitä. Taustastaan riippumatta nuori fretti tulee kokeilemaan rajojaan puremalla kasvattajiaan, uusia omistajiaan ja vielä vanhempanakin (monesti) vieraita. Tästä ominaisuudesta päästään yleensä eroon, tai se saadaan rajoitettua "nipistyksen" vertaiseksi, asiantuntevalla koulutuksella. Se, kuinka pitkään puremattomaksi koulutus kestää, muutamasta viikosta vuosiin, riippuu yksilöstä.

Hybrideistä (villihillerin ja fretin yhdistelmät) ja hybriditaustaisista yksilöistä ei puruherkkyyttä välttämättä saada pois, ja nämä yksilöt vaativat erityisjärjestelyjä myös tilan ja virikkeiden suhteen.

Ruokinta Muokkaa

Fretit ovat luonnostaan lihansyöjiä, joka tarkoittaa lihansyöntiin erikoistunutta ruoansulatusta ja hampaita, sekä proteiini- ja rasvapitoista ruokavaliota. Raakaruokinta ei ole kuitenkaan välttämätöntä, sillä freteille on saatavana kuivamuonaa. Fretit ovat laktoosi-intolerantteja, joten niille ei saa syöttää maitotuotteita. Fretillä tulee olla aina tarjolla raikasta vettä, ja koska fretti syö vain sen verran kuin tarvitsee, voi myös ruokaa olla jatkuvasti tarjolla.

Fretille sopimattomia ruoka-aineita:

  • Lakritsi
  • Ksylitoli
  • Suklaa
  • Pähkinät (sulavat huonosti ja voivat aiheuttaa suolisto-ongelmia)
  • Alkoholi
  • Sokeripitoiset ruuat
  • Maitotuotteet (jäätelö, juusto jne.)
  • Runsassuolaiset ruuat (meetvursti, leikkeleet, perunalastut)
  • Koiranruoka (liian kasvispitoista fretille ja sisältää vääränlaista proteiinia)
  • Munan valkuainen (aiheuttaa turkin ohenemista tai kaljuuntumista. Raaka keltuainen on kuitenkin hyväksi, se taas pitää turkin hyvässä kunnossa)

Eläimet

Nisäkkäät:
Susi (Koira) - Tiikeri (Kissa) - Karhu - Fretti - Pandakarhu - Hamsteri (Venäjänkääpiöhamsteri) - Vesinokkaeläin - Koala - Virtahepo - Kettu - Saukko - Kani - Kesyrotta - Murmeli - Sinivalas

Matelijat:
Parta-agama -- Kilpikonna -- Vaskitsa -- Sisilisko

Linnut:
Keisaripingviini - Kuningaspingviini - Kalliotöyhtöpingviini - Kultatöyhtöpingviini - Snaressaartenpingviini - Macquarienpingviini - Pystytöyhtöpingviini - Vuonopingviini - Pohjoisenkalliotöyhtöpingviini

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki